Schoolondersteuningsteam

Het interne schoolondersteuningsteam van onze school bestaat uit de directeur en de intern begeleider (IB). Dit team komt maandelijks bijeen om de voortgang en ondersteuning van leerlingen, groepen en leerkrachten te bespreken. De onderwerpen die aan de orde komen zijn onder andere de schoolprestaties van leerlingen, groepsdynamiek en eventuele leermoeilijkheden. Ook het welzijn, de werkhouding en het gedrag van leerlingen is onderwerp van gesprek. Het doel van dit overleg is om tijdig en gericht ondersteuning te bieden, zowel op individueel- als groepsniveau en ervoor te zorgen dat elke leerling de begeleiding krijgt die nodig is om zich optimaal te ontwikkelen.
 

Daarnaast is er periodiek een overleg met externe ondersteuners, zoals de leerplichtambtenaar, de schoolarts en een medewerker van Delft Support. Dit team van externe professionals wordt ingeschakeld om te adviseren en te ondersteunen bij complexere casussen. De casussen worden altijd anoniem besproken tenzij ouders toestemming hebben gegeven, dit om de privacy van de leerlingen te waarborgen. Het doel van dit externe overleg is om in een vroeg stadium de juiste begeleiding en hulp te bieden. 

Wanneer een leerkracht een begeleidingsvraag heeft met betrekking tot een specifieke leerling of groep, wordt deze vraag tijdens het interne overleg besproken. Op basis van de bevindingen wordt er indien nodig een voorstel voor ondersteuning geformuleerd. Dit kan variëren van extra hulp binnen de klas tot meer gespecialiseerde begeleiding buiten de reguliere lessen. Waar nodig kan extra ondersteuning bij het samenwerkingsverband PPO Delflanden worden aangevraagd nadat hierover overleg met de ouders heeft plaatsgevonden. Een begeleidingsvraag kan betrekking hebben op verschillende gebieden: leerresultaten, welzijn, de werkhouding of het gedrag van een leerling.

Resultaten van toetsen zoals de citotoetsen en methodetoetsen, evenals observaties van de leerkracht vormen de basis voor het opstellen van groepsplannen. Deze plannen worden twee keer per jaar geëvalueerd en waar nodig bijgesteld, de plannen sluiten zo goed mogelijk aan bij de behoeften van de leerlingen. Om het leren van en met elkaar te bevorderen binnen het team, worden de opbrengsten en groepsplannen ook in teambreed besproken. Dit stimuleert een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van de leerlingen en zorgt voor een gedeeld inzicht in de vorderingen van de groepen.

De intern begeleider speelt een centrale rol in het coördineren van de leerlingen op school. Naast het begeleiden van leerkrachten bij het opstellen en evalueren van groeps- en handelingsplannen, ondersteunt de intern begeleider ook bij het signaleren van eventuele leer- of gedragsproblemen. De intern begeleider is het  aanspreekpunt voor leerkrachten, ouders en externe specialisten, en is verantwoordelijk voor het afstemmen van de nodige zorg en ondersteuning. Dit kan zowel individuele begeleiding voor leerlingen betreffen als het organiseren van professionele ontwikkelingssessies voor leerkrachten om hun pedagogische en didactische vaardigheden te versterken. De intern begeleider draagt er zo aan bij dat de school een zorgzame en effectieve leeromgeving blijft voor alle leerlingen.

Ons schoolondersteuningsprofiel kunt u hier lezen.
 
Stichtingsbreed hebben wij een Schoolveiligheidsbeleid. Ons pestprotocol en protocol schorsing en verwijdering maken daar onderdeel van uit. In het pestprotocol wordt verwezen naar het Handboek sociaal gedrag.